Informacje SO Przemyśl

Rada Ławnicza Sądu Okręgowego w Przemyślu 
wybrana na kadencję 2024 – 2027

Przewodniczący

  • Zbigniew Sawecki

Zastępcy

  • Alicja Pilichowska
  • Anna Krewko 

Członkowie 

- Elżbieta Bachowska

- Elżbieta Dobrowolska  

- Jolanta Fudali

- Wiesława Fuksa

- Ryszarda Gnus

- Andrzej Kukurba

- Lucyna Majer-Torba

- Irena Mazurkiewicz

- Marek Niklewicz

- Małgorzata Senczyszyn

- Anna Szanter

- Piotr Szpilek

 - Barbara Zajączkowska

 

· 

Kontakt  z Radą Ławniczą za pośrednictwem Oddziału Administracyjnego Sądu Okręgowego w Przemyślu  tel. 016/6761351

Do zadań rady ławniczej, zgodnie z § 9  Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie sposobu wyboru, składu i struktury organizacyjnej, trybu działania oraz szczegółowych zadań rady ławniczej (Dz. U. Nr 23, poz. 174) należy:
1. reprezentowanie wszystkich ławników w sądzie;
2. współdziałanie z prezesem sądu w zakresie sporządzania list ławników do poszczególnych wydziałów sądu;
3. współdziałanie z prezesem sądu w zakresie podjęcia działań zmierzających do odwołania z funkcji ławnika;
4. podejmowanie działań umożliwiających podnoszenie poziomu pracy wykonywanej przez ławników;
5. współdziałanie z prezesem sądu w ustalaniu przez niego terminów i tematyki narad sędziowsko-ławniczych;
6. przedstawianie prezesowi sądu propozycji dotyczących potrzeb szkoleniowych, w tym zakresu tematycznego i form szkolenia ławników;
7. wydawanie opinii w sprawach przedłożonych przez prezesa sądu;
8. opracowanie projektu regulaminu pracy rady;
9. przekazywanie prezesowi sądu oraz rzecznikowi prasowemu sądu, na ich prośbę, informacji o działalności ławników.


pdfRegulamin rady ławniczej1.82 MB 

 



1. Formularze (Odnośnik do strony Ministerstwa Sprawiedliwości) wejdź


2. Formularze dotyczące opiekuna tymczasowego – w wersjach językowych: polskiej i ukraińskiej (Odnośnik do strony Ministerstwa Sprawiedliwości) wejdź

3. Wzory i formularze pism sądowych dostępne są również do pobrania ze strony internetowej  https://wsoi.ms.gov.pl/

Ławnik - to sędzia społeczny orzekający w sprawach sądowych. Ławnicy są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji RP oraz ustawom.

 

Ławnikiem może być wybrany ten, kto:

- posiada obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,

- jest nieskazitelnego charakteru,

-  ukończył 30 lat,

-  jest zatrudniony, prowadzi działalność gospodarczą lub zamieszkuje w miejscu kandydowania co najmniej od roku,

-  nie przekroczył 70 lat,

-  jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków ławnika,

-  posiada co najmniej wykształcenie średnie.

Do orzekania w sprawach z zakresu prawa pracy ławnikiem powinna być wybrana osoba wykazująca szczególną znajomość spraw pracowniczych.

 

Ławnikami nie mogą być:

-  osoby zatrudnione w sądach powszechnych i innych sądach oraz w prokuraturze,

-  osoby wchodzące w skład organów, od których orzeczenia można żądać skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego,

-  funkcjonariusze Policji oraz inne osoby zajmujące stanowiska związane ze ściganiem przestępstw i wykroczeń,

-  adwokaci i aplikanci adwokaccy,

- radcy prawni i aplikanci radcowscy,

-  duchowni,

-  żołnierze w czynnej służbie wojskowej,

-  funkcjonariusze Służby Więziennej,

-  radni gminy, której rada dokonuje wyboru ławników.

Nie można być ławnikiem jednocześnie w więcej niż jednym sądzie.

 

Kandydatów na ławników bezpośrednio właściwym radom gmin mogą zgłaszać:

prezesi właściwych sądów, stowarzyszenia, inne organizacje społeczne i zawodowe, zarejestrowane na podstawie przepisów prawa, z wyłączeniem partii politycznych, oraz co najmniej pięćdziesięciu obywateli mających czynne prawo wyborcze, zamieszkujących stale na terenie gminy dokonującej wyboru, w terminie do dnia 30 czerwca ostatniego roku kadencji.

 

Kto dokonuje naboru ławników?

Na podstawie art. 160 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych ławników do sądów okręgowych oraz do sądów rejonowych wybierają rady gmin, których obszar jest objęty właściwością tych sądów - w głosowaniu tajnym.

 

 

 

 

 

Zapoznanie się z aktami spraw będzie możliwe wyłącznie w Czytelni Akt,
w wyznaczonym dniu i godzinie, po uprzednim telefonicznym (tel. 16 6761301 lub 166761302) zamówieniu akt. Jednocześnie zawiesza się możliwość zamawiania akt drogą mailową oraz bezpośrednio w czytelni akt. Wprowadza się ograniczenie czasu czytania akt do 60 minut dziennie dla każdego interesanta 

 

Biuro Obsługi Interesantów 

Sąd  Okręgowy w Przemyślu

ul. Konarskiego 6, 37-700 Przemyśl
e-mail: biuro@przemysl.so.gov.pl

 

Godziny pracy BOI:

 

poniedziałek- 8.00-18.00 

wtorek - piątek  od godz. 8.00-15.00 

 

 / przerwa : 11.00-11.15 /

 

 Pracownicy BOI:

 Iwona Wirkijowska - Kierownik Biura Obsługi Interesantów

Barbara Bełz-  starszy sekretarz sądowy 

 

tel.  16 6761300

  

pdfZarządzenie w sprawie utworzenia Biura Obsługi Interesantów

  pdfZarządzenie nr 50/2025 zmieniające Regulamin BOI

 

pdfRegulamin BOI wraz z Instrukcją udostępniania akt 

docxzałączniki do Instrukcji udostępniania akt

 

 

 

Wzory pism sądowych: 

 

Dostępne pod adresem wsoi.ms.gov.pl

 

Inne:


Wniosek o sporządzenie uzasadnienia orzeczenia 37.89 Kb

Wniosek o doręczenie odpisu protokołu rozprawy 42.99 Kb
Wniosek o uznanie orzeczenia sądu państwa obcego 71.51 Kb
Wniosek o ustanowienie kuratora 45.35 Kb

Wniosek o rejestrację gazety 47.72 Kb




 

 



 

Informacja dla  osób niepełnosprawnych

Niniejsza strona zawiera najważniejsze informacje dotyczące obsługi osób niepełnosprawnych w Sądzie Okręgowym w Przemyślu, a także w zakresie ułatwień dostępu do budynku Sądu dla osób z trudnościami w poruszaniu się, miejsc parkingowych, wind, oraz toalet dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

W razie potrzeby większość spraw urzędowych w Sądzie mogą Państwo bez ograniczeń załatwić w towarzystwie oraz przy wsparciu wskazanych przez siebie osób trzecich (powyżej 16. roku życia).

Udział takich osób w czynnościach bezpośrednio związanych z toczącym się postępowaniem (np. obecność na sali podczas rozprawy lub posiedzenia czy dostęp do informacji ze sprawy, w szczególności do akt sądowych) możliwy jest jednak wyłącznie za zgodą Sędziego. Wnioski w takich sprawach powinny być kierowane drogą pisemną do Wydziału, w którym toczy się dana sprawa.

W razie pytań lub wątpliwości prosimy o wcześniejszy kontakt z pracownikami Biura Obsługi Interesantów (BOI), a także wcześniejsze zgłaszanie pracownikom BOI ewentualnych potrzeb w zakresie oczekiwanej na terenie Sądu pomocy w poruszaniu się czy załatwieniu określonej sprawy.

Mając na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych, pracownicy Biura Obsługi Interesantów oraz ochrony Sądu Okręgowego w Przemyślu chętnie Państwu pomogą, w razie konieczności również poprzez odprowadzenie do odpowiednich pomieszczeń na terenie budynku Sądu.

 

Budynek Sądu Okręgowego w Przemyslu jest częściowo przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych .Nie posiada podjazdu dla osób niepełnosprawnych przy wejściu głównym do budynku, Sąd nie  posiada  windy wewnątrz budynku, przemieszczanie się pomiędzy kondygnacjami ułatwia transporter wózków inwalidzkich obsługiwany przez pracownika ochrony.

 

Na parterze budynku w głównym holu znajduje się biura obsługi interesanta z czytelnią akt, kasa oraz biuro podawcze, jak również toaleta dla niepełnosprawnych .

Przy budynku Sądu znajduje się parking z 1 miejscem parkingowym dla osób niepełnosprawnych.

Na tyłach budynku usytuowany jest dźwig osobowy dla osób niepełnosprawnych, ułatwiający dostęp ( z poziomu 0 do poziomu -1) do gabinetów lekarskich, w których odbywają się badania stron postepowań sądowych. Ponadto w gabinetach tych znajduje się zjazd dla wózków inwalidzkich i toaleta przystosowana dla potrzeb osób niepełnosprawnych.

Przed głównym wejściem znajduje się dzwonek w celu przywołania pracownika ochrony, który udziela wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej.


Budynek nie jest przystosowany natomiast od strony architektonicznej dla osób niepełnosprawnych z dysfunkcją wzroku.

 

Jednocześnie informujemy, że wszyscy pracownicy Sądu mają obowiązek okazania wszelkiej pomocy osobie niepełnosprawnej.

 

 

 

 

 

Informacja o udostępnieniu usługi pozwalającej na komunikowanie się osób niepełnosprawnych

W związku z wejściem w życie z dniem 1 kwietnia 2012r., ustawy z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011r. Nr 209, poz. 1243) Sąd Okręgowy w Przemyślu udostępnia usługę pozwalającą na komunikowanie się z  Sądem.
 
Przez osoby uprawnione należy rozumieć zgodnie z ww. ustawą osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się.

Kontakt jest możliwy poprzez:
1. korzystanie z poczty elektronicznej - adres e-mail: sad@przemysl.so.gov.pl
2. przesyłanie faksów pod nr (16) 67 613 53.

Sąd Okręgowy w Przemyślu  zapewnia również dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM i SKOGN. Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 z późn. zm.). Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia można dokonać za pośrednictwem poczty elektronicznej i faksu.
 
Ponadto osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z Sądem. Prawo to może być ograniczone ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010r. o ochronie informacji niejawnych .
Przez osobę przybraną należy rozumieć osobę, która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu spraw.

 

Osoba uprawniona może skorzystać z formularza zgłoszenia, który należy przesłać za pomocą poczty elektronicznej lub faksu.

-Wzór  formularza do pobrania 63.71 Kb